Rozpoznawalne nazwisko jest dziś w cenie i stanowi źródło niezwykle atrakcyjnych dochodów. Z drugiej jednak strony niesie ze sobą ryzyko stałej ingerencji mediów w prywatne życie osoby popularnej. Czy ingerencja jest niezbędnym elementem życia gwiazdy?
Lubimy czytać o życiu „ludzi na świeczniku”, więc media o nich piszą. Na podstawie informacji wyszukanych w procesie monitoringu materiałów prasowych realizowanego przez firmę Press-Service Monitoring Mediów, udało się określić najbardziej popularne osoby w tym roku w kategoriach: dziennikarz, gwiazda muzyczna, osobowość telewizyjna i sportowiec. O kim zatem polska prasa pisze często i różnorodnie, kto jest postacią najbardziej kolorową i dlaczego?
Profile prasowe trzech wybranych mężczyzn: Tomasz Lisa, Borysa Szyca i Piotra Rubika w okresie analizy (od stycznia do czerwca) prezentują się w różny sposób. We wszystkich jednak przypadkach prasa w równym stopniu interesuje się aspektami ich życia zawodowego co prywatnego. Teksty dotyczące Borysa Szyca często podkreślają imprezowy charakter trybu życia aktora.
Choć posiadaczem prawa jazdy stał się stosunkowo niedawno, to szybko je stracił. Prasa informowała bowiem o prowadzeniu przez aktora samochodu pod wpływem alkoholu. Dziennikarze prześcigali się również w wyliczaniu z kim, gdzie i kiedy Borys Szyc rozmawiał, flirtował, bywał. Taki styl życia Szyca prowadzi do budowania obrazu człowieka nieodpowiedzialnego, wiecznego lekkoducha i hulaki. Aktorski warsztat i talent trochę łagodzą to negatywne wrażenie. Postawę życiową Szyca trudno określić jako godną do naśladowania.
Sprawa nie wygląda lepiej w przypadku Tomasza Lisa, który na skutek rozwodu z Kingą Rusin i niespodziewanego małżeństwa z jej przyjaciółką Hanną Smoktunowicz (obecnie Lis) położył wyraźny cień na swojej prawie nieskazitelnej dotąd reputacji. Nowe małżeństwo Tomasza Lisa i zawirowania temu towarzyszące odbijają się w prasie bardzo szerokim echem, tym bardziej, że ich związek na początku ukazany był jako niekończąca się sielanka i gorący, choć nieplanowany romans. Prasa przygląda się więc wakacjom młodej pary, pierwszym wspólnym świętom, zarobkom, zawodowej rywalizacji itd.
Trzecią analizowana osobą jest Piotr Rubik – kompozytor, dyrygent i gwiazda muzyki. Jaki jest jego profil medialny? W jakim aspekcie pojawiają się publikacje na jego temat? W analizowanym okresie media wyraźnie interesowały się Piotrem Rubikiem w kontekście premiery i promocji jego nowej płyty „Oratorium dla świata”.
Oprócz tego prasa jak gorące bułeczki sprzedawała informacje o planach ślubnych Piotra Rubika. Wybranką jego serca jest urocza i jedynie 22 -letnia modelka- Agata Paskudzka (20 lat młodsza od Rubika). Takie związki na ogół budzą szereg spekulacji. Mogliśmy między innymi przeczytać, że ceremonia ślubna i uroczystość weselna mają być skromne i tradycyjne, choć warte milion złotych. Wydaje się, że ten znany dyrygent nie jest lubiany.
Trzech mężczyzn, znanych z różnych form aktywności zawodowej. Osoby publiczne, wciąż pod lupą. Niezależnie od ocen na łamach prasy robią swoje. Przyklejane do nich etykietki, na które sami zapracowali, wydają się im nie przeszkadzać. Czy ich medialny obraz jest dla nich satysfakcjonujący? O to należałoby bezpośrednio ich zapytać.
Press-Service Monitoring Mediów
Oprac: Aleksandra Dudzisz